رشته کارشناسی پیوسته تکنولوژی اتاق عمل

 

 

 

رسالت آموزشی:

رسالت برنامه آموزشی کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشکده علوم پزشکی خمین تربیت نیرو انسانی آگاه متعهد و کارآمد است که با کسب تواناییهای حرفه ای در اتاق و بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز،خدمات مورد نیاز مراقبتی و مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تامین،حفظ و ارتقاء سطح سلامت بیمار و جامعه ارائه دهند.

با تربیت ایت نیروها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران ئر مراحل قبل،حین و بعد از عمل جراحی،کنترل و پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی،ایجاد شرایط مناسب روحی و روانی برای بیماران و نگهداری مناسب از دستگاها و تجهیزات پزشکی مقدور خواهد بود.

 

مقدمه :

برنامه استراتژیک گروه اتاق عمل با همکاری کلیه اعضا و بررسی اسناد بالادستی نظام آموزش عالی و با نگاه به راهبردهای وسیاست های حاوی وزارت متبوع و همچنین با توجه به برنامه راهبردی دانشکده علوم پزشکی خمین در سال 1400 تنظیم شد که شامل برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته اتاق عمل و نقشه سلامت کشور تنظیم شده است.

 

ذینفعان:

بیمه، بیمارستانها و مراکز آموزشی، نظام پستاری، هیأت برد، دانشجویان

 

معرفی رشته :

کارشناسی پیوسته اتاق عمل (Bachelor of science in surgical Technology)

رشته کارشناسی پیوسته اتاق عمل شاخه ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی های نوین جراحی در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل و حین و بعد عمل می آموزند . دانش آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمانی خواهند بود که به عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخشهای اتاق عمل بیمارستان بخشهای مداخله تشخیصی درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می نمایند .

 

تاریخچه رشته :

در سراسر دنیا برنامه اتاق عمل به دو صورت ارائه می شود در حالت اول دانش آموختگان رشته کارشناسی پرستاری ( پس از کسب مدرک لیسانس ) در یک دوره یک تا دو ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می بینند در مرحله دوم دانشجویان در مقطع کاردانی آموزشهای عمومی دوره اتاق عمل را می گذرانند و برای ایفای نقش به عنوان فرد سیار و اسکراب ( دست شسته ) آماده می شوند و سپس در صورت تمایل در یک دوره یک و نیم الی دو و نیم ساله برای ایفای نقش به عنوان کمک اول جراح آماده می شوند به عنوان مثال با نگاهی به انجمن پرستاران دانشگاه کارولینسکا مشخص می شود که پرستاران پس از طی دوره کارشناسی و اخذ پروانه کار به صورت RN 1 می توانند با گذراندن یک دوره دانشگاهی مصوب به مدت 45 هفته ( تقریباٌ یک سال ) مدرک تحصیلی پرستار اتقا عمل دریاف ت نموده و به عنوان یک فرد با تجربه در اتاق عمل مشغول به کار گردند .

و یا در کالج پرستاری اطاق عمل استرالیا ، پرستاران پس از دوره کارشناسی و اخذ پروانه کار بصورت RN می توانند طی یک دوره دانشگاهی مصوب با گذراندن 27 موضوع درسی بصورت پرستار متخصص قبل و حین و بعد از عمل در نقش های پرستار بیهوشی ، پرستار سیرکولیت ، پرستار تجهیزات ، کمک جراح ، پرستار ریکاوری و بعد از عمل و پرستار بررسی و شناخت و آموزش به بیمار قبل از عمل فعالیت کنند .

نظری بر استاندارهای مراقبت از بیمار در انجمن پرستاران اطاق عمل آمریکا نیز نشان می دهد که دانشجویان دوره های تکنسین اطاق عمل می توانند تا دوره های تخصصی بالاتر ادامه تحصیل دهند ، با ذکر این نکته که افراد هر گروهی شرح وظایف خاص خود را دارند و نقش افرادی که دوره تخصصی را طی کرده اند با تکنسین اطاق عمل تفاوت دارد .

با نگاهی بر استاندارهای انجمن تکنولوژیست های جراحی (AST)1 نیز مشاهده می شود . که افراد شاغل د راتاق عمل دارای مدارک متفاوتی می باشند بهعنوان مثال تکنولوژیست های جراحی برای ایفاء نقش اسکراب در سه سطح 1،2 و 3 آموزش می بینند در سطح اول فرد در عملهای عمومی وارد می شود در سطح دوم می تواند در عملهای تخصصی تر ایفاء نقش نماید و در سطح سوم فرد در حوزه مدیریت نیز وارد می گردد .

مطابق استاداندارهای این انجمن « کمکهای اول جراحان » نیز در سه سطح پایه ، عمومی و تخصصی فعالیت م یکنند که « کمک اول جراح » می تواند یک پزشک ، یک پرستار دوره دیده اطاق عمل ( پرستار با مدرک RN که دوره اطاق عمل را گذرانده ) و یا یک تکنولوژیست جراحی که یک دوره آموزشی اضافه ( 5/1-5/2ساله ) گذرانده است و دارای مجوز کار و مدرک برای ایفای نقش کمک اول جراح است باشد .. این انجمن که توسط دانشکده جراحان آمریکا ، انجمن بیمارستانهای آمریکا ، انجمن پرستاران اطاق عمل پایه گذاری شده ، نیز در پیشنهادات خود اعلام نموده که برای تکنسینهای جراحی دوره های مقدماتی حداقل مدرک فوق دیپلم و برای دوره های پیشرفته و نیز « کمکهای اول جراح » کسب مدرک لیسنانس ضرورت دارد .

رشته اتاق عمل در ایارن کاردانی بین سالهای 1366 تا 1380 در دانشکده های مختلف سطح کشور راه اندازی گردید . این رشته د ردانشکده های پیراپزشکی و یا پرستاری به دانشجویان ارائه می گردد . در این دانشکده گروه اتاق عمل متولی اداره دانشجویان در رشته کاردانی اتاق عمل می باشد .

در کشور ایران تاکنون رشته ای مشابه رشته کارشناسی اتاق عمل وجود نداشته است . و دانشجویان در دروه های کاردانی اطاق عمل شروع به تحصیل نموده ، و در صورت تمایل به ارتقاء علمی و عملی خود با شرکت در کنکور کارشناسی ناپیوسته به عنوان پرستار در اطاق عمل یا سایر بخشها مشغول به کار می شوند .لازم بذکر است که دانشکده علوم پزشکی خیمن در سال 1391 به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته پرداخته است.

 

ارزشهای حاکم بر رشته (Values)

با توجه به این نکته که بیمار به عنوان یک انسان قادر است به طور مستقل روش درمانی مورد نظر خود را انتخاب کند ، دانش آموختگان قادر خواهند بود با تاکید بر عدالت اجتماعی و برابری انسانها و با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی ، اصول اخلاقی و اعتقادی حرمت بیمار را به عنوان بک انشان ویژه که دارای خصوصیات جسمی ، روانی و عاطفی خاص خود می باشد در سر تا سر طول عمل جراحی از ابتدای پذیرش تا ترخیص از اتاق عمل حفظ کنند و با جلب اعتماد بیمار به عنوان یک حامی ، یک ارتباط شگفت انگیز انسانی را حفظ کنند .کاستن از سطح اضطراب بیمار قبل از جراحی و رفع نیازهای همه جانبه او کلید پیشگیری از بسیاری از عوارض ناشی از دریافت بیهوشی می باشد و این امر تنها از دستهای پر توان نیروهای آگاه و متبحر اتاق عمل بر می آید .

 

ضرورت وجود حرفه و ارتقاء حرفه ای:

امروزه بیش از پیش نقش پرسنل جراحی آموزش دیده در سیستم بهداشتی درمانی مشخص شده است تکنولوژیستهای اتاق عمل عضو مهمی از تیم بهداشتی بوده که در تماس نزدیک با جراحان ، متخصصان بیهوشی و پرستاران در راستای تامین مراقبتی مطلوب برای بیماران فعالیت می کنند .عملکرد انسانی و شایسته حرفه های مراقبتی دانش و مرهارت وسیعی می طلبد و از آنجا که سنگ زیربنایی رشد و توسعه یک حرفه ، آموزش آن حرفه می باشد ، پرسنل اتاق عمل نیز مانند سایر اعضاء سیستم بهداشتی درمانی نیازمند اجرای استانداردهای آموزشی می باشند . انتظار می رود که تا سال 2013 میزان نیاز به تکنولوژیستهای اتاق عمل سریعتر از حد متوسط افزایش یابد ( یک افزایش 21 -25 درصدی) علت این امر افزایش تعداد و انواع اعمال جراحی و رشد جمعیت و نیز افزایش میزان سالمندی است ( زیرا افراد سالمند نیاز به اعمال جراحی بیشتریر دارند) از سویی پیشرفت سریع تکنولوژی پزشکی موجب تغییرات چشمگیری در زمینه تکنولوژی جراحی می گردد . پیشرفتهای تکنیکی مانند تکنولوژی فیبرهای نوریو یا لیزر موجب ایجاد تکنیکهای جراحی جدیدید م یشود و اتاق عملهای آینده برای تطابق با کامپیوترها ، لیزرها ، فیبرهای نوری ، الکترونیک و رباطها به منظور انجام مراقبات روتین بیمار آماده می شوند . لذا تغییرات وسیع و چشمگیر موجود در تکنیکهای جراحی نیازمند هم سطح شدن تکنسینهای جراحی با نقشها و وظایف جدید بوده و برنامه آموزشی کنونی برای برآوردن نیازهای پرسنل اتاق عمل در آنیده کافی نخواهد بود . بنابر این تکنولوژیستهای اتاق عمل باید برای این جالشهای در حال پیشرفت و تغییر آماده شوند . در حال حاضر دانش آموختگان مقطع کاردانی از فرصت و موقعیت مناسب برای کسب دانش لازم به ویژه در اعمال جراحی تخصصی برخوردار نمی باشند و تنها با ادامه دوره کارشناسی اماکن دستیابی به بخشی از مهارت و دانش مورد نظظر را پیدا خواهند نمود .بسیرای از دانش آموختگان مقطع کاردانی علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل می باشند ولی در صورت تمایل به ارتقاء علمی و عملیی خود با شرکت در کنکور کارشناسی ناپیوسته به عنوان پرستار در بخش یا اتاق عمل مشغول به کار می شوند . ولی با بررسی رنامه آموزشی پرستاری ناپیوسته مشاهده می شود که در این برنامه دروس تخصصی اتاق عمل ارائه نمی گردد . و از سویی با مقایسه نمودن شرح وظایف پرستار اتاق عمل با کرادان اتاق عمل تفاوت چشمگیری مشاهده نمی شود . درخواستهای ارسالی متعدد تکنسینهای اتاق عمل به دانشگاههای سراسر کشور مبین بر فراهم نمودن امکان اتقاء حرفه ای دال بر نیاز آنان به این ارتقاء می باشد . نظرسنجی و جلسات متعدد با جراحان گروههای مختلف دانشگاهی نیز بیان کننده نیاز آنان به همکاری با پرسنلی با دانش و مهارت بیشتر می باشد .

 

چشم انداز رشته (Visson(

بر اساس این برنامه آموزشی در ده سال آینده همگام با پیشرفت سریع تکنیکهای جراحی و انجام اعمال جراحی رباتیک ، فراگیران این رشته طبق استانداردهای انجمن جهانی تکنولوژیستهای جراحی آموزش خواهند دید

دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه های مختلف جراحی مشخص و تثبیت خواهند نمود و نه تنها به عنوان یک کارشناسس مسایل عمومی اتاق عمل بلکه به صورت اختصاصی نیز قادر به ارائه خدمات اثر بخشی و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سطح سلامت جامعه و بهبود کیفیت اعمال جراحی خواهند بود و در سطح کشور و بین المللی مطرح خواهندد شد .

 

اهداف کلی :

ارتقا کیفی آموزش تئوری ، عملی و بالینی دانشجویان اتاق عمل تا پایان برنامه

ارتقا کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی در گروه اتاق عمل

ارتقا عملکردهای اجرایی، هماهنگی و نظارتی گروه اتاق عمل

 

اهداف اختصاصی :

برنامه دوره کارشناسی پیوسته اتاق عمل به منظور تربیت افراد متعهد و مسئول است که بتوانند همگام با گسترش و توسعه تعداد جراحی ها و تکنولوژی جراحی با ارئه بهترین خدمات منطبق با اصول عملی پیشرفته ، پاسخگوی نیازهای بهداشیت درمانی جامعه باشند .

G1: ارتقاء کیفی آموزش تئوری ، عملی و بالینی دانشجویان تا پایان برنامه تا هدف های اختصاصی آموزشی گروه در ارتقاء دانش ، نگرش و مهارت افراد (تکنولوژیستهای اتاق عمل) برای ایفای نقش حرفه ای محیا گردد.

G1O1 : نیازسنجی آموزشی اعضاء هیأت علمی و همطراز هیأت علمی گروه اتاق عمل در رابطه با استراتژیهای آموزش تئوری، عملی و بالینی توسط مدیر گروه، سالانه تا پایان خرداد ماه هر سال

G1O2  : ارتقاء سطح عملکرد آموزش تئوری و بالینی اساتید گروه اتاق عمل از طریق ارزیابی مستمر توسط مدیر گروهبا استفاده از فرمهای ارزشیابی نظری و بالینی آماده شده

G1O3  : نیازسنجی آموزش کارشناسان مراکز تابعه دانشگاه و طراحی برنامه آموزشی مورد نیاز

G1O4 : تعیین نیازها و کمبودهای آموزش بالینی دانشجویان در عرصه های بالینی و اطلاع رسانی به مسئولین مربوطه ، سالانه در تابستان هر سال توسط مدیر گروه

G1O5  : تشکیل جلسات مستمر شورای گروه با مسئولین بیمارستانهای آموزشی در جهت برنامه ریزی و رفع کمبودهای آموزشی دانشجویان در طول سال

G1O6  : طراحی اقدامات لازم در جهت رفع نیازهای آموزشی شناسائی شده و اجرای آن توسط گروه وبیمارستانهای آموزشی در طول سال

G1O7 : پیگیری مطالبات اساتید و دانشجویان در بخش های بالینی

G1O8 : تشکیل جلسه مشترک اعضای گروه و دانشجویان ورودی جدید ابتدای هر سال جهت آشنایی با اعضای گروه و توجیه برنامه های گروه و انتظارات از دانشجویان

G1O9 : تشکیل جلسه مشترک اعضای گروه با نمایندگان دانشجویان حداقل دو بار در سال

G1O10 : تشکیل جلسات مشترک با گروههای دیگر به ویژه گروه پرستاری حسب نیاز جهت بهبود کیفیت آموزش و پژوهشهای بالینی در بخشهای فوق سالیانه دو بار

G1O11 : به کار گیری مداوم Logbook جهت هدایت و ارزشیابی کلیه کارآموزی ها و کارورزی ها

G1O12 : همکاری در برنامه ریزی و اجرای کارگاههای بازآموزی و آموزش مداوم با همکاری EDC در جهت توانمند سازی پرسنل شاغل در بخشهای بالینی

G1O13 : اجرا و پایش نتایج حاصل از اقدامات فوق در ارتقاء سطح آموزش تئوری وبالینی دانشجویان هوشبری توسط گروه در تابستان هر سال تا انتهای برنامه

G2 - ارتقاء کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی در گروه اتاق عمل

G2O1 : تعیین نیازهای ریز پژوهشی گروه اتاق عمل و اولویتبندی آنها با در نظر گرفتن اولویتهای پژوهشی دانشگاه و نیاز های جامعه جهت انتخاب موضوعات پژوهش تا پایان شهریور ماه هر سال

G2O2 : تدوین پروپوزال و کسب موافقت گروه برای حداقل دو طرح تحقیقاتی غیر پایان نامه جهت طرح در شورای پژوهشی دانشگاه سالانه تا پایان برنامه

G2O3: ارائه حداقل یک مقاله (نفر اول یا نفر مسئول) و یا مشارکت در ارائه حداقل دو مقاله در سال ( نفرات بعدی) برای چاپ در مجلات معتبر داخلی یا خارجی توسط هر یک از اعضای هیئت علمی گروه

G2O4 : ارائه حداقل یک مقاله یا مشارکت در ارائه حداقل دو مقاله در طول سال توسط هر کدام از اعضای گروه جهت ارایه در همایشهای یک سال درمیان کنگره بین المللی

G2O5: تألیف یا ترجمه حداقل یک کتاب هر دو سال یکبار بر حسب نیاز توسط اعضای گروه

G3 - ارتقا عملکردهای اجرایی، هماهنگی، پیگیری و نظارتی گروه اتاق عمل

G3O1 : بررسی و بازنگری مستندات مربوط به فعالیتهای آموزشی ، پژوهشی ، طرح درس ها، logbook و بسته های آموزشی توسط اعضای گروه سالانه تا پایان شهریور هر سال

G3O2 : ایجاد ارتباط با دانشگاههای داخل یا خارج کشور جهت آشنایی با برنامه های آموزشی دانشگاههای مختلف و ارائه نتایج آن به اعضای گروه حداقل یکبار در طول برنامه توسط مدیر گروه

G3O3 : معرفی اعضاء گروه برای شرکت در دوره های آموزشی در طول برنامه بر حسب نیاز گروه و درخواست اعضای گروه

G3O4 : اقدام برای جذب کارشناس ثابت برای گروه تا پایان برنامه

 

جایگاه شغلی دانش آموختگان :

اتاق عمل های بیمارستان های عمومی و خصوصی

اتاق عمل های سرپایی در مراکز اورژانس

 

وظایف حرفه ی در نقش مراقبتی:

 

اگرچه نقش مراقبتی فرد سیار ، کمک اول و فرد اسکراب (دست شسته) با یکدیگر همپوشانی دارد و کاملا قابل تفکیک از یکدیگر نمی باشند ولی به طور کلی می توان نقشهای مراقبتی این افراد را به صورت زیر بیان نمود :

الف ) وظایف حرفه ای به عنوان فرد سیار (Circulate)

آماده نمودن اتاق عمل ، انتقال بیمار به اتاق عمل ، کمک به پوزیشن دادن ( وضعیت دادن به بیمار) ، پرپ بیمار ( ضدعفونی نمودن محل عمل ) ، فراهم نمودن لوازم و تجهیزات اضافی لازم در طول انجام عمل جراحی و ارزیابی مداوم شرایط اتاق عمل و برآورده نمودن نیازهای تیم جراحی است .

توانایی آماده سازی محیط اتاق عمل با تکنیکهای آسپتیک(استریل و ضضد عفونی) را داشته باشد .

اصول صحیح پوزیشن دادن ( وضعیت دادن به بیمار ) را بکار برد .

تخصصی داشته باشد

رفتار پاسخ گویانه و نگرش حرفه ای در مورد انتظار از یک فرد در حرفه بهداشتی – درمانی را داشته باشد .

دانش و توانایی لازم در مورد انجام مهارتهای مرتبط به فرد سیار را داشته باشد .

ب) وظایف حرفه ای به عنوان کمک اول جراح

فراهم نمودن دید مناسب جهت محل عمل برای جراح (با کمک رترکتورها ، گازهای و ساکشن )، همکاری در هموستاز ( بندآوردن خونریزی) ، پانسمان و سایر عملکردهایی که به جراح در انجام یک عمل صحیح همراه با نتایج مطلوب کمک می کند.

دید کافی از محل عمل در طول جراحی ( با کمک رترکتورها، گازها و ساکشن)

تکنیکهای مناسب برا یکمک به جراح در هموستاز(بندآوردن خونریزی ) را بداند.

با پیش بینی نیازهای جراح به عمل جراحی سرعت بخشد .

دانش لازم در مورد آناتومی وفیزیولوژی نرمال وپاتولوژیک داشته باشد.

دانش لازم در مورد شرایط اورژانس داشته باشد.

با رعایت نکات ایمنی اتاق عمل حافظ وسایل و تجهیزات اتاق عمل باشند و شرایط ایمنی برای بیمار و سایر افراد اتاق عمل فراهم نمایند .

مهارتهای سازماندهی بالایی داشته باشد .

دانش و عملکرد کافی در مورد مفاهیم پایه مراقبت از بیمار و تکنیکهای جراحی داشته باشد

به منظور فراهم نمودن مراقبت مطلوب از بیمار اصول آسپتیک(استریل و ضدعفونی) را بطور عملی بکار برد .

توانایی ایفای نقش فرد اسکراب(دست شسته) را در همه اعمال جراحی پایه و اعمال جراحی

ج)وظایف حرفه ای به عنوان اسکراب(دست شسته)(STSR)

تکنولوژیستهای جراحی برای ایفای نقش اسکراب در سه سطح 1 ،2 و 3 فعالیت می کنند . در سطح اول فرد وارد عملهای عمومی می شود و در سطح دوم میتواند در عملهای تخصصی تر ایفای نقش نماید و در سطح سوم فرد در حوزه مدیریت نیز وارد شود .

به طور طبیعی تکنولوژیست اتاق عمل در یک وضعیت استریل در طول عمل جراحی عمل می کند ، همچنین بسیاری از وظایف غیر استریل ( وظایف فرد سیار) را در طی یک روز کاری انجام می دهد .

فرد اسکراب (دست شسته ) در سه مرحله مراقبت از بیمار با حداقل نظارت اعضای تیم جراحی فعالیت می کند برخی از وظایف اسکراب ( دست شسته) در هر مرحله از مدیریت بیمار عبارتند از :

1) قبل از عمل جراحی

  1. آماده کردن اتاق عمل
  2. جمع آوری تجهیزات و وسایل لازم
  3. ایجاد و حفظ محیط استریل
  4. بازکردن وسایل استریل
  5. اسکرابشدن (دست شسته) وپوشیدن گان و دستکش استریل
  6. سازماندهی محیط استریل مورد استفاده
  7. شمارش موارد ضروری
  8. کمک به تیم جراحی در طول وارد شدن به محیط استریل
  9. آشکار ساختن محل عمل با شانهای استریل

2) در طول عمل

  1. حفظ محیط استریل
  2. دادن وسایل و تجهیزات به جراح و کمک جراح بر اساس نیاز آنها
  3. ارزیابی و پیش بینی نیازهای بیمار و جراح و فراهم نمودن موارد ضروری بر اساس نیاز
  4. شمارش موارد ضروری
  5. مراقبت از نمونه
  6. کاربرد پانسمان

3) بعد از عمل

  1. حفظ محیط استریل تا زمانی که بیمار انتقال داده شود
  2. حذف وسایل و تجهیزات مصرف شده از اتاق عمل
  3. مراقبت و نگهداری از وسایل و تجهیزاتی که مجدداً استفاده می شود.
  4. انتقال بیمار جراحی شده از اتاق عمل به اتاق بهبودی
  5. آماده سازی اتاق عمل برای بیمار بعدی
  6. وظایف حرفه ای در نقش ارتباطی:
  7. ارتباط درمانی و آرامش بخش با بیماران
  8. ارتباط با واحدهای مختلف اتاق عمل مانند آزمایشگاه ، بانک خون ، رادیولوژی ، مهندسی پزشکی ، بازاریابان محصولات و تجهیزات پزشکی و ...
  9. ارتباط با دفتر پرستاری و سیستم اداری بیمارستان

د) وظایف حرفه ای در نقش پژوهشی:

  1. مشارکت و همکاری با نظام سلامت در انجام پژوهش در زمینه های مختلف مربوط به حرفه
  2. بررسی و شناخت نیازهای مراقبتی و حمایتی بیماران در اتاق عمل از طریق همکاری با اقدامات پژوهشی .
  3. همکاری با سایر اعضاء تیم سلامت درجهت انتشار و به کارگیری نتایج پژوهش
  4. بررسی و شناسایی مشکلات مربوط به حرفه
  5. نظارت و ارزیابی فعالیتهای انجام شده توسط گروه اتاق عمل و نتایج حاصل از آن
  6. نظارت و ارزیابی میزان دستیابی به اهداف

استراتژی اجرای برنامه آموزشی:

بر حسب نوع کلاس و تعداد دانشجویان ، استراتژی آموزش تلفیقی از استاد محوری و دانشجو محوری است که دارای مشخصات زیر می باشد :

  1. ادغام دروس تئوری و عملی و بهبود سطح مهارتهای دانشجویان در راستای پیشگیری از بیماریها و ارتقاء سلامت
  2. تداوم فعالیت دانشجویان برای اجرای سمینار ، پروژه و کنفرانسهای مرتبط با رشته
  3. تقویت و توسعه سیستم اطلاع رسانی و ارتباط با مراکز علمی دنیا
  4. کمک به تامین حقوق بیماران و حفظ و ارتقاء سلامت آنان در حد مطلوب
  5. کاربردی نمودن رشته در زمینه های تحقیقاتی ، تداون آموزشها ، پروژها و ...
  6. ایجاد زمینه رقابتهای علمی برای دانش آموختگان رشته اتاق عمل
  7. ایجاد انگیزش برای دانش آموختگان مقطع کاردانی اتاق عمل

 

نقاط قوت:

 

1-وجود هیئت علمی متعهد، مجرب، جوان و متخصص در گروه آموزشی

2-وجود فضای آموزشی مناسب و دسترسی و بیمارستان های آموزشی استان

3-همکاری عالی پرسنل درمان و پذیرش مناسب دانشجو در محیط بالینی

4-محیط معنوی شهرستان و مردم خونگرم و ولایتمدار که منجر به آرامش روحی دانشجویان می گردد

5-ارتباط مستقیم و منظم مسئولین دانشکده با فراگیران جهت بررسی نیازهای آموزشی و رفاهی آنها و وجود نگرش مثبت به پیشرفت و تغییر در مسئولین دانشکده

 

 

نقاط ضعف:

 

1-فضای کم گروه و اتاق اساتید

2-تعداد کم اعضای هیئت علمی گروه

3-محدودیت منابع مالیآآ

 

فرصت ها :

1.فراگیری پاندمی کرونا از سال 1398(2019 میلادی) منجر به افزایش نیاز به کادر درمانی بخصوص در رشته های پیراپزشکی گردید که نیاز به تربیت نیروی تخصصی را ملموس تر کرد.

2-فرصت شغلی مناسب برای دانش آموختگان رشته اتاق عمل

3-تنوع شغلی موجود در جامعه با توجه به آموزش مهارت های مختلف در دوره کارشناسی پیوسته اتاق عمل

4-ظهور روش های نوین جراحی نظیر روش های آندوسکوپی و رباتیک که نیاز به نیروی کار متخصص و کارآمد را دوچندان می نماید.

5-بستر مناسب برای پژوهش با توجه به الویت های پژوهشی مراکز مختلف آموزشی-درمانی

6-امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

7-امکان حضور پویا و فعال دانشجویان در فرایند جراحی با توجه به عدم پذیرش دوره دستیاری در دانشکده علوم پزشکی خمین

 

تهدیدها  :

1-عدم وجود مقطع دکتری جهت ادامه تحصیل دانش آموختگان اتاق عمل

2-انگیزه ضعیف برخی دانشجویان به دلیل مقایسه درآمد نیروی کاری نسبت به سطح فعالیت و مخاطرات شغلی

3-آسیب پذیری بالا پرسنل اتاق عمل به دلیل وجود آلودگی های مختلف محیط اتاق عمل ، ایستادن طولانی مدت و بیماری های مسری

4-برخورد نامناسب برخی افراد اعم از پرسنل ، مسئول اتاق عمل و یا جراحان که منجر به کاهش علاقه دانشجویان می گردد

5-تبلیغات متنوع و بعضا پوچ در مورد آینده کاری سایر رشته ها در خارج از کشور

6-سرکوب توانمندی ها و استعداد دانشجویان با ارائه برنامه آموزشی خشک و سختگیرانه 

 

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود.

رشته های مشابه داخل کشور وجود ندارد

 

رشته مشابه در خارج کشور:

همانطور که اشاره گردید در سراسر دنیا برنامه اتاق عمل به دو صورت ارائه می شود : در حالت اول دانش آموختگان رشته کارشناسی پرستاری در یک دوره 1-2 ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می بینند . در حالت دوم دانشجویان در مقطع کاردانی آموزشهای عمومی دوره اتاق عمل را می گذرانند و برای ایفای نقش به عنوان فرد سیار و اسکراب ( دست شسته) آماده می شوند و سپس در صورت تمایل در یک دوره 5/1 -5/2 ساله برای ایفای نقش به عنوان کمک جراح اول آماده می شوند . برخی از مراکز دانشگاهی که در حالت اول ، دوره هایی برای این رشته ارائه می دهند عبارتند از :

- Mohawk college of applied arts and technology

- George brown college

- Algonquin college

- Cemmunity college of Allegheny county

 

- Fanshawe college

 

و برخی از مراکز دانشگاهی که به صورت کاردانی دانشجو می پذیرند عبارتند از :

- Indiana county technology center adult education

- University of Minnesota crookston

- Madisonville community college

- Southern maine community college

 

دانش آموختگان دوره های کاردانی که مدرک دانشگاهی آنان مورد قبول انجمن تکنولوژیستهای اتاق عمل می باشد می توانند در دوره های آموزشی 5/1 – 5/2 ساله مطابق برنامه این انجمن شرکت نمایند تا بتوانند موقیعیت علمی و حرفه ای خودد را در اتاق عمل ارتقاء بخشند .( این انجمن از سال 1969 در حال فعالیت می باشد )

 

شرایط مورد نیاز برای راه اندازی رشته:

شرایط مورد نیاز برای راه اندازی رشته کارشناسی پیوسته اتاق عمل طبق ضوابط دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی می باشد

  شرایط دیگر ( مانند بورسیه و ...): وجود ندارد .